چرا پریود نامنظم می شود؟ به همراه راهکاری ساده

 

چرخه قاعدگی، عادت ماهیانه یا همان پریود در خانم ها و به صورت دوره ای هر ماه یکبار صورت می گیرد. در قسمتی از این چرخه دیواره رحم دچار ریزش می شود و خونریزی از طریق دهانه رحم و واژن صورت می گیرد. این چرخه در بسیاری حیوانات هم اتفاق می افتد ولی گاها خون ناشی از ریزش دیواره جذب شده و به خارج ریزش ندارد. این اتفاقات در بدن به علت بالا و پایین شدن سطح هورمون های بدن و به صورت طبیعی روی می دهند؛ اما در این مطلب قصد داریم با بررسی سطح این هورمون ها، خوانندگان عزیز را با دلایل به هم ریختگی و اختلال در هورمون ها و در نتیجه بی نظمی چرخه قاعدگی آشنا نماییم. اگر شما هم برایتان این سوال پیش آمده که چرا پریود نامنظم می شود، این مطلب می تواند برایتان مفید باشد.

برای تنظیم عادت ماهیانه، راهکارهای مختلفی وجود دارد. از قرص های مختلفی که اصولا پزشکان متخصص بانوان تجویز می کنند تا برخی مواد گیاهی همگی می توانند به رفع این مشکل کمک کنند. متاسفانه داروهای شیمیایی مضرات زیادی دارند. به همین علت شاید بهتر باشد برای تنظیم پریود از مواد طبیعی استفاده شود.

ژل رویال یکی از بهترین مواد طبیعی برای تنظیم پریود است. اگر دچار پریود نامنظم هستید، مصرف اصولی و منظم ژل رویال باعث منظم شدن قاعدگی شما می شود. نکته مهم در مورد ژل رویال این است که به جز برخی موانع منع مصرف، هیچ عارضه جانبی ندارد. همچنین می تواند در کنار برطرف کردن مشکل پریود نامنظم، به درمان بسیاری از مشکلات زنانه بپردا

چرخه قاعدگی چیست؟
در طول زندگی یک بانو یعنی از سن حدودا 12 سالگی تا 50 سالگی، خانم ها هر ماه چرخه جنسی را طی می کنند که چرخه قاعدگی نام دارد. در هر چرخه رحم برای بارداری آماده می شود. یعنی یک یا چند تخمک آزاد می شود و وارد رحم می شود، اگر لقاح و بارداری صورت نگیرد لایه داخلی رحم یا آندومتر، ریزش پیدا کرده و خونریزی آغاز می شود.

پس از پایان روزهای خونریزی که بین 5 تا 10 روز ممکن است به طول بیانجامد، رحم مجددا آماده بارداری می شود. تمام این تغییرات عنوان شده بر اثر تغییر در سطح هورمون های جنسی بدن یک بانو صورت می گیرد که در ادامه به شرح و توضیح آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با هورمون های جنسی در بانوان
پروژسترون و استروژن مهم ترین هورمون های اداره کننده چرخه قاعدگی در بدن هستند. گرچه در بدن بانوان هورمون های موثر دیگری مثل پرولاکتین هم وجود دارد.
هورمون ها موادی شیمیایی هستند که عملکرد بسیاری از اندام های بدن را کنترل می کنند. آن ها از غدد درون ریز یا برون ریز ترشح شده و هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. در بانوان دو هورمون استروژن و پروژسترون از تخمدان ها آزاد شده و یکی نقش آزاد سازی تخمک و دیگری نقش رشد دیواره رحم را بر عهده دارد.

در یک بانو ابتدا هورمون استروژن از تخمدان ها آزاد شده که باعث آزاد شدن تخمک می شود و سپس هورمون پروژسترون ترشح شده که به کمک هورمون قبلی باعث رشد آندومتر می شود. در صورت وقوع حاملگی و لانه گزینی جنین در دیواره، چرخه ادامه پیدا نمی کند؛ ولی در صورت جایگزینی بیجا و اشتباه جنین در دیواره و یا عدم وقوع بارداری، دیواره ریزش می کند.

این وظایف یاد شده از دو هورمون استروژن و پروژسترون تنها قسمتی از وظایف آن ها است و این دو نقش های مهم دیگری هم در بدن بازی می کنند. در زمان بلوغ این هورمون استروژن است که نقش تکامل سیستم تناسلی، بزرگ شدن سینه ها و ایجاد صفات زنانه و به خصوص صدای نازک زنانه را برعهده دارد.

شاید زیاد شنیده باشید که زنان در سن یائسگی دچار پوکی استخوان می شوند، زیرا این وظیفه استروژن است که فعالیت استخوان سازی را در بدن بانوان افزایش دهد. داشتن پوست نرم و لطیف و همچنین توزیع چربی در بدن بانوان هم از دیگر نقش های این هورمون است.

هورمون استروژن در دوران بارداری هم بسیار موثر است. بزرگ شدن سینه ها، رشد مجاری شیری و بزرگ شدن رحم از جمله این عملیات است. کمبود هورمون استروژن رد بدن ممکن است مشکلات زیادی را برای بدن بانوان در دوران بارداری ایجاد کند.

هورمون پروژسترون به خاطر نقش بسیار مهمی که در بدن دارد به عنوان اولین هورمون در درمان بیماری های جنسی بانوان شناخته می شود. در نیمه دوم چرخه قاعدگی و پس از تخمک گذاری، میزان پروژسترون به بالاترین حد خود در بدن می رسد. در زمانی که بارداری صورت می گیرد سطح این هورمون تا حدود 200 برابر افزایش پیدا می کند و در صورت پایین آمدن این سطح، سقط جنین یا زایمان زودرس اتفاق می افتد. یکی دیگر از عوارض کمبود پروژسترون، عدم کنترل میزان استروژن در بدن و افزایش احتمال ابتلا به سرطان رحم است.

چرا پریود نامنظم؟
در صورتی که میزان این دو هورمون قبل از سن یائسگی کاهش یافته یا تولید آن ها متوقف شود عوارض شدیدی را بوجود می آورد. یکی از مهم ترین این عوارض نامنظمی در چرخه قاعدگی می باشد. از کار افتادگی یک یا هر دوی تخمدان ها و یائسگی زودرس هم در ادامه بر بدن فرد چیره می شود.

بروز اختلالات قاعدگی از جمله نامنظمی می تواند علل ژنتیکی هم داشته باشد؛ اما یکی از مهم ترین علل آن سندروم نام آشنای تخمدان پلی کیستیک است. این عارضه یک مشکل در سیستم غدد درون ریز بدن است که در آن تخمدان ها بزرگ تر از حالت عادی شده و در آن کیست های بزرگ و کوچک دیده می شود. این سندروم جلوی تخمک گذاری و پریود منظم را می گیرد.

در مورد دیگر مشکلات گوارشی، کاهش وزن شدید و کاهش اشتهای عصبی از عوامل دیگر بروز اختلال در قاعدگی است. گاهی بعد از اتمام دوران بارداری به علت بالا بودن میزان هورمون پرولاکتین، چرخه قاعدگی دچار مشکل می شود که ممکن است این مشکل تا پایان زمان شیردهی هم باقی بماند.

یائسگی زودرس یعنی زودتر از سن 40 سالگی نیز می تواند باعث این بی نظمی شود. از کار افتادن تخمدان ها به علل مختلف هورمونی یا در اثر اعمال جراحی، بروز عفونت های زنان یا وارد شدن صدمه و ضربه می تواند باعث شروع بی نظمی و سپس اتمام این چرخه ها شود.

نوعی دیگر از علل این اختلال توجود توده های غیر سرطانی یا فیبروم در رحم است. اگرچه این توده ها خطر جدی به حساب نمی آیند اما چون طول دوره خونریزی را افزایش می دهند و باعث بی نظمی در قاعدگی می شوند، قابل توجه هستند. گاهی کم کاری یا پرکاری تیروئید هم می تواند دوره پریود را دچار اختلال کند.

علائم نامنظمی پریود :

*    توقف عادت ماهیانه به مدت 90 روز یا بیشتر، بدون بارداری
*    نامنظمی در چرخه قاعدگی به یکباره
*    خونریزی های شدید و طولانی
*    خونریزی های غیر طبیعی بین فاطله در پریودی یا لکه بینی
*    درد های شدید و غیرطبیعی در طول عادت ماهیانه


بهتر است در صورت مشاهده این علائم حتما با پزشک متخصص یا طبیب طب سنتی مشورت های لازم را به عمل آورید.

چرا ژل رویال برای بی نظمی عادت ماهیانه مفید است؟
اگر نگاهی به خواص ژل رویال بیاندازید و سپس علت های بروز پریود نامنظم را مرور کنید، متوجه می شوید که در بسیاری از موارد بیان شده، ژل رویال می تواند موثر باشد. ژل رویال یک تنظیم کننده هورمون به صورت طبیعی است که هیچ عارضه جانبی ندارد. اگر از ژل رویال به صورت منظم استفاده شود، هورمون ها تنظیم شده و همین موضوع باعث بهبود شرایط پریود می شود.

ژل رویال همچنین هم برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک مناسب است و هم می تواند بر روی فیبروم رحم اثر بگذارد. این یعنی بسیاری از عوامل ایجاد کننده بی نظمی در عادت ماهیانه با مصرف ژل رویال برطرف می شوند. پس بدون نگرانی، یا ژل رویال پریود را تنظیم کنید!

پریودهای نامنظم بایستی بسیار جدی مورد توجه و درمان قرار گیرند؛ زیرا گاها نه تنها خود خطرناک هستند بلکه می توانند نشانه  و علامت بیماری های دیگر باشد مثل سرطان رحم و یا بدخیمی های دیگر در دستگاه تناسلی بانوان باشند. مصرف مواد طبیعی مثل ژل رویال می تواند به نظم در عادت ماهیانه کم کند.

 

-